Rosa sløyfe-aksjonen – Fokus på senskader i 2018

Rosa sløyfe-aksjonen hadde i dag stand på Prix i sentrum. Dette har de gjort i mange år her i bygda og leder i Brystkreftforeningen Nord-Østerdalen Oddny Kvalvik kan fortelle at i år går aksjonen til å øke kunnskapen om senskader etter brystkreftbehandling.

-Vi gleder oss alltid til å komme til Folldal, det er så hyggelig her, og vi har vært her i mange år forteller Kvalvik videre som i dag hadde med seg Kitt Elly Furustad som også har vært med hvert eneste år.

-Vi har litt over førti medlemmer og nå i oktober så er rundt halvparten med på Rosa sløyfe-aksjonen, forteller Oddny videre som berømmer sine medlemmer for engasjementet de viser.

Foreningen har før om årene besøkt Tynset, Folldal og Alvdal, men nytt av året er at også Rendalen, Tylldal, Åkerstrømmen og Vingelen får besøk av foreningen.

Sponsor

I tillegg til Brystkreftforeningens stand hadde også Oriflame stand på Prix. Oriflame er en av sponsorene til Rosa sløyfe-aksjonen. På plass der var Trude Brobakk som driver med Oriflame produkter på heltid. Dette er stort sett kosmetikk produkter rettet mot kvinner men også noe til menn.

-Vi selger pakker med våre produkter og får hver pakke vi selger gir vi 10 kroner til Rosa Sløyfe-aksjonen. I fjor ga Oriflame Norge 800 000,- men i år satser vi på at det blir en million, forteller hun.

Trude Brobakk fra Oriflame var også tilstede på Prix i dag. Oriflame er av av sponsorene til Rosa sløyfe-aksjonen.

Om aksjonen

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. I Norge står Brystkreftforeningen og Kreftforeningen sammen om aksjonen. Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Siden den gang har organisasjoner, bedrifter og privatpersoner viet oktober måned til Rosa sløyfe-aksjonen. Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999. Kjennemerket til aksjonen er den rosa sløyfen. Dette kjennemerket brukes i alle land som arrangerer aksjonen.

Senskader

I år handler altså aksjonen om å øke kunnskapen rundt senskader etter brystkreftbehandling. Hvert år får rundt 3400 kvinner og et lite antall menn i Norge brystkreft. Avansert kreftbehandling redder og forlenger livet til flere enn noen gang tidligere – i dag overlever heldigvis ni av ti brystkreft. Men for minst en av tre overlevere har behandlingen en høy pris: De får senskader, og livet blir ikke det samme som før de fikk kreft.

Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon skal gå til forskning på senskader etter brystkreftbehandling. Mer forskning vil føre til at færre pasienter får nedsatt livskvalitet på grunn av senskader. Økt kunnskap om senskader vil også gjøre det lettere å forstå og akseptere at kreftfri ikke alltid betyr det samme som frisk, opplyser Brystkreftforeningen.

Noen av senskadene som kan ramme brystkreftbehandlede:

Kronisk tretthet/fatigue rammer om lag 30–40 prosent av brystkreftoverlevere.

Nerveskader kan oppleves som prikking, brenning, følelsesløshet i fingre og tær, hender eller føtter. I noen tilfeller kan man også oppleve muskelsvakhet, ustø gange og balanseproblemer.

Kilde: Brystkreftforeningen.

Hovedbilde: Oddny Kvalvik og Kitt Elly Furustad fra Brystkreftforeningen Nord-Østerdalen.