Nådde nesten ti tusen stolpebesøk
FAMILIEAKTIVITET: Stolpejaktene har slått an i Folldal, hvor nærmere 600 personer er registrert innom stolpene i kommunen. Foto: privat

Folldølene har vært ivrige på å gå på stolpejakt, men noen stolpetyver også har gjort letingen vanskelig.

Med skisesong i anmars har Stolpejakten avsluttet sin sesong. I Folldal endte det med registrering fra 582 stolpejegere, og 9629 stolpebesøk.

Åse Nøkleby Brendryen, som er rådgiver i Service og Kultur-avdelingen i kommunen, opplyser at det vil bli foretatt en trekning av ti uttrekkspremier blant de som har deltatt denne sesongen.

I sommer har det vært to områder med til sammen 40 stolper i Grimsbu og Folldal. Men alle stolpene har ikke vært like lett å finne, ettersom flere har blitt fjernet. Noen steder har stolpene blitt fjernet flere ganger, noe som har værrt behørig diskutert på Stolpejaktens facebookside.

Brukes av 185.000 nordmenn

I en pressemelding forteller styrelederen i Stolpejakten nasjonalt at lavterskel stolpejakt har slått an i mange aldersgrupper.

– Stolpejakten nasjonalt har fått ny tillit fra Sparebankstiftelsen DNB i form av støtte på 4,11 millioner. Stolpejakten er et eventyr med plass til enda flere, sier Bernt Bjørnsgaard, styreleder i foreningen Stolpejakten. Etter oppstarten i 2014, med rot i NTNU- og orienteringsmiljøet på Gjøvik, har det i år gått 185 000 nordmenn rundt i 110 kommuner for å samle stolper. Ekstra gledelig er det at 22 prosent av stolpejegerne er i aldersgruppen 10-20 år, og det betyr at det i dag er 40.700 unge og ivrige stolpejegere, sier Bjørnsgaard

Lavterskel

– Vi er verdensmestere i å skape lavterskelaktivitet med minimalt med administrasjon, sier Bjørnsgaard og legger til at stolpejakten er helt avhengige av lokale arrangører. Vanskelighetsgraden følger internasjonale fargekoder der rød og svart er så vanskelige at vi snikinnfører læring om kartforståelse, ler Bjørnsgaard, som selv er verdensmester i orientering. Stolpejakten har, kanskje uten at vi forstod det helt selv, klart å knekke en kode som heter hverdag, nærmiljø og lavterskelaktivitet, uten bruk av kampanjer eller store organisasjonsledd. Alt vi gjør er å legge til rette for å sette opp stolper.

Nye prosjekter og kvalitet

Neste sesong kommer det også en ny og bedre app.

– Vi er skalert for 60.000 brukere, mens vi nå er 185.000. Den digitale grunnmuren må forsterkes, og vi gleder oss til å gjennomføre et prosjekt som vi kaller uteskole. Vi ønsker å løfte Stolpejakten mer inn i undervisningen og tar utgangspunkt i læreplanverket som har tre tverrfaglige temaer som berører sentrale samfunnsutfordringer, forteller han.