Stig Roger og Ingrids pinnekjøtt gikk rett til topps
TESTVINNERE: Ingrid Bakken Nilsen og Roger Nilsen har produsert pinnekjøttet som Dagens Næringslivs testpanel vurderer til en delt førsteplass blant de urøkte variantene. Foto: Werner Anderson

Rondane Gardsmat blir lagt merke til i årets test av pinnekjøtt i Dagens Næringsliv. – Veldig artig å hevde seg som liten produsent, sier Stig Roger Nilsen (55) og Ingrid Bakken Nilsen (52).

Dagens Næringsliv tester årlig et utvalg av pinnekjøtt i en kontrollert og blind test, i samarbeid med kjente kokker. I årets test, som ble publisert fredag kveld, er 34 typer testet, og blant dem er begge variantene fra Rondane Gardsmat på Grimsbu. Den urøkte varianten havnet på en delt førsteplass, mens den røkte varianten havnet på en delt tredjeplass.

– Ble litt satt ut

Med en gang testen ble lagt ut kom det flere bestillinger inn fra nettbutikken på e-post, sammen med gratulasjoner for utmerkelsen i landets største næringslivsavis.

– Vi vart litt satt ut. Vi hadde ikke hørt noe om at vi skulle være med i test. De har vel reist rundt og plukket 34 typer. Og det er veldig morsomt, sier Stig Roger Nilsen.

TEST: Dette er vurderingen til DNs testpanel. Karakteren 7/10 ga delt førsteplass blant urøkt pinnekjøtt. Utklipp hentet fra saken på dn.no

Den gode markedsføringa kommer godt med for familieforetaket.

– Nå må vi smi mens jernet er varmt. Vi kan bruke testen for det det er verdt neste år også. Vi har ikke så mye å bruke på markedsføring, så det er aldri dumt å få litt positiv oppmerksomhet.

Nå som det etter all sannsynlighet blir fort tomt i butikkene som har varene, håper de flere også benytter anledningen til å komme innom gårdsutsalget.

– Resultatet i testen er en bekreftelse på at det vi har gjort er riktig, og at navnet vårt gror fast. Rondande Gardsmat betyr kvalitet og gjenkjøp. Og at flere kommer innom gardsbutikken, hvor vi har flere produkter som ikke er i butikk.

Produserer ett tonn i året

Nilsen synes det er ekstra morsomt at de som en liten produsent kan slå de store på kvalitet.

– Vi produserer ett tonn i året, mot de store som produserer mange hundre tonn pinnekjøtt. Vi har visst at vårt har vært bra, og vi fikk spesialitet-merket utdelt av Matmerk på pinnekjøtt og fenalår i fjor. Så vi har vist at vi greier å holde oppe kvaliteten.

– Det er kvaliteten som står i fokus hele tida. Kvalitet, og at produktet er håndlaga, er det vi kan konkurrere på. Vi kan ikke konkurrere på pris. Lokalmat-produsenten på Grimsbu begynte i 2007.

– Vi har bygd stein for stein, og aldri tatt store jafs, men bygd litt hvert år. Vi har ikke kunnet investert mer enn vi kunne tape. Så har vi funnet noen spesial-plasser å levere pinnekjøtt og fenalår. Vi selger til butikkene Smak og behag på Oppdal, og til Maschmanns matmarked på Skøyen i Oslo. I tillegg selges det på Prix og på Joker i Folldal, og fra det lille gårdsutsalget på gården, sier han.

I spesialbutikkene går pinnekjøttet for en kilospris på 600 kr kiloen. For kunder i Folldal er det vesentlig billigere.

REKLAME: Test-vinneren presenterer serveringsforslag på nettsiden sin. Foto: Werner Anderson

Gammelnorsk spælsau

Stig Roger Nilsen og Ingrid Bakken Nilsen jobber begge på familiebruket hvor de har gammelnorsk spælsau, i tillegg til mjølkeku.

– Det er ikke mange av oss igjen, men vi er begge fulltidsansatte på gården, og har god hjelp av ungene og av slekta.

Pinnekjøttet er laget på egenprodusert kjøtt fra rasen gammelnorsk spælsau. Borsett fra slaktinga gjør de alt selv.

– Vi produserer kun av egne lam, som vi har snaut 300 av i året. Det er viktig for oss at det er  gammelnorsk spælsau, som har en egen smak. Rasen har et eget beitemønster, med lyng og urter, som setter annen smsak på kjøttet. Det blir magrere, mørere og har bedre smak, sier Nilsen.

– Og så er det artig at fjellbygda Folldal produserer pinnekjøtt, og bacalao, for den saks skyld. Det er jo mat som tradisjonelt knyttes til vestlandet.