Tesla-Bjørn drar til Folldal for å kuldeteste elbiler
KULDETEST: Elbiltester Bjørn Nyland drar gjerne til Folldal når han skal teste ut å tilbringe en natt i bilen i -26 grader. Foto: Teslabjørn/ Youtube

En av de mest populære Youtube-kanalene for grundig testing av elbiler er det Bjørn Nyland som har. For å sette bilene på skikkelig prøve drar han til Folldal.

Nylig la Bjørn Nyland, eller Tesla-Bjørn, som han kaller seg på sosiale media, turen til det kaldeste stedet han kunne finne for å teste varmeegenskapene til årets modell av Tesla modell 3. Han ville prøve bilens “camping-modus” i -26 grader, og dermed kjørte han til Folldal.

Nyland, som bor i Oslo, har mer enn 200 000 følgere på Youtube, og flere av videoene hans er sett mer enn én million ganger. Tidligere har han testet andre Tesla-modeller i -36 grader, også det i Folldal.

– Det var ikke noe problem å overnatte i bilen selv i sprengkulde. I bilen var det godt og varmt, med unntak av i bagasjerommet der jeg hadde føttene. Men det løste jeg med å isolere litt ekstra der. Og som en liten bonus fungerte bakerste del av bagasjerommet som kjøleskap, sier Bjørn Nyland til Folldalsportalen.

Han er jevnlig innom Folldal, som flere andre som ønsker å sjekke rekkevidde og egenskaper ved nye biler. Men ladetilbudet kunne vært bedre. I sommer og høst har det ikke alltid vært mulig å lade.

– Ladetilbudet i Folldal er ok med tanke på at det er lite trafikk der. Jeg har ved flere anledninger testet elbiler i sprengkulde der. Men i disse dager har elbilene stort sett 300-400 km rekkevidde på vinteren. Dermed er det ikke noe problem å lade andre steder i nærheten. I Alvdal er det både 50 kW hurtiglader til Fortum, lynladere til Ionity samt Tesla supercharger. Men Fortum burde prioritere å få fikset den ene hurtigladeren som var i ustand. Jeg merket dette da jeg var der for noen uker siden.

 

Går saktere i kulda

Utfordringen med elbiler i kulde er at den bruker betydelig mer energi på oppvarming.

– Selve batteriene ser ut til å holde ok driftstemperatur rundt 10-20°C. Så tap av kapasitet pga. kulde er ikke noe problem så lenge man kjører bilen. Parkerer man den over natta blir imidlertid også dette et problem. Men man kan lett unngå dette ved å lade opp bilen på kvelden og ikke la den sitte for lenge med lavt batteri, sier Nyland.

– Et annet vanlig problem i sprengkulde er at mange elbiler lader langt saktere enn det som er annonsert. For eksempel fikk jeg bare 40 kW på KIA e-Niro, som skal ta inntil 75 kW. Det samme gjalt VW ID3, ca. 40 kW mot 100 kW maks. Unntaket er Tesla. Der får jeg 130 kW selv om det er -20°C ute. De har designet bilene såpass bra at lading i kulde ikke er noe problem. De er som en av de få elbiler programmert inn at batteriet varmes opp 15-30 minutter før ankomst hurtiglader.

Teslas nyeste Model 3 med varmepumpe viser seg dessuten å være helt klasseledende når det gjelder effektivitet i sprengkulde.

– Mens andre elbiler trekker 4 kW til varmeapparat under kjøring så trenger Tesla kun 700 W. Dette er fordi varmepumpa jobber mot restvarme fra batteriet. Først når batteriet har blitt såpass kaldt at den ikke kan gi noe restvarme, da øker effekten til 3 kW. Men på en vanlig tur som jeg hadde fra Oslo til Alvdal så tok det ca 2 timer før batteriet ble såpass kaldt. Og da skal det ikke mer til enn rundt 15 minutter på en hurtiglader for å få varmet opp batteriet igjen og dermed få «super-lavt» forbruk selv i sprengkulde.